Παρασκευή, 28 Νοεμβρίου 2014

Τιμή πετρελαίου σε ελεύθερη πτώση: Υπάρχει όφελος για την Ελλάδα;

 Θετικες συνεπειες για τις χωρες εισαγωγεις πετρελαιου οπως η Ελλαδα





Η υποχώρηση των διεθνών τιμών του πετρελαίου στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 4,5 ετών αρχίζει και αποκαλύπτει οικονομικές και γεωπολιτικές «αντιπαραθέσεις» που μέχρι σήμερα δεν ήταν ευκρινείς.
Την Παρασκευή, μια ημέρα μετά την ανακοίνωση του ΟΠΕΚ ότι δεν θα μειώσει την παραγωγή πετρελαίου, η τιμή του πετρελαίου Μπρεντ στις ασιατικές αγορές διαμορφώνεται στα 71,30 δολάρια το βαρέλι και η τιμή του αμερικανικού αργού στα 68,02 δολάρια το βαρέλι.
Σημειώνεται ότι οι τιμές του αργού πετρελαίου έχουν υποχωρήσει κατά 35% από τον περασμένο Ιούνιο, λόγω αφενός της μείωσης της παγκόσμιας ζήτησης και αφετέρου λόγω της αύξησης της παραγωγής από τα σχιστολιθικά κοιτάσματα των ΗΠΑ.
H χαμηλή τιμή του "μαύρου χρυσού" επιδρά, ωστόσο, και θετικά στην παγκόσμια οικονομία. Η Παγκόσμια Τράπεζα εκτιμά ότι, όταν η τιμή πετρελαίου πέφτει κατά 10%, η παγκόσμια οικονομία αναπτύσσεται κατά 0,2%.
Οι τιμές του αργού πετρελαίου έχουν υποχωρήσει κατά 35% από τον περασμένο Ιούνιο
Οι τιμές του αργού πετρελαίου έχουν υποχωρήσει κατά 35% από τον περασμένο Ιούνιο
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αυτές, η παγκόσμια οικονομία θα έπρεπε να αναπτυχθεί τώρα κατά 0,6%. Οι 28 χώρες-μέλη της Ε.Ε. θα διέθεταν κάθε χρόνο 100 δισ. ευρώ λιγότερα για εισαγωγές πετρελαίου σε περίπτωση που η τιμή ανά βαρέλι σταθεροποιούνταν στα 80 δολάρια.
Πάντως η απόφαση του ΟΠΕΚ να διατηρήσει το ανώτατο όριο στην παραγωγή του στα 30 εκατ. βαρέλια την ημέρα δεν συμβάλει στην προσπάθεια αντιμετώπισης της υπερπροσφοράς, σημειώνουν οι αναλυτές.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αναλυτών, ο ΟΠΕΚ θα έπρεπε να αφαιρέσει από την αγορά 1 εκατ. με 1,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα για να στηρίξει τις τιμές του πετρελαίου.
Η χθεσινή απόφαση του ΟΠΕΚ δεν αιφνιδίασε ωστόσο τους αναλυτές που εκτιμούν ότι ο Οργανισμός προσπαθεί να "περιθωριοποιήσει" ορισμένους παραγωγούς στις ΗΠΑ που χρειάζονται υψηλότερες τιμές για να συνεχίσουν.
Με τις τιμές λίγο πάνω από τα 70 δολ. η εξόρυξη πλησιάζει να γίνει ζημιογόνα για ορισμένους παραγωγούς, εκτιμά ο αντιπρόεδρος της ρωσικής OAO Lukoil, Leonid Fedun, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Bloomberg.
"Το 2016, όταν ο ΟΠΕΚ θα έχει ολοκληρώσει την αποστολή να καθαρίσει την αμερικανική περιθωριακή αγορά, οι τιμές του πετρελαίου θα αρχίσουν πάλι να ενισχύονται", εκτιμά ο Fedun. "Η έκρηξη του σχιστολιθικού είναι κάτι σαν την έκρηξη των εταιρειών dot-com. Οι ισχυροί παίκτες θα παραμείνουν, οι αδύναμοι θα εξαφανιστούν", προσθέτει.

Τι σηματοδοτεί για την Ελλάδα

Η πτώση της τιμής του πετρελαίου σημαίνει για τους καταναλωτές περαιτέρω μείωση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης και της βενζίνης.
Με την τιμή στα 77 δολάρια το βαρέλι οι τιμές λιανικής με τους αυξημένους φόρους στο πετρέλαιο θέρμανσης κινούνται κοντά στο 1,02 ευρώ, ενώ η τιμή της βενζίνης στο 1,51 ευρώ το λίτρο.
Με τις συνεχείς μειώσεις που έγιναν τους τελευταίους μήνες στις διεθνείς τιμές η λιανική πώληση αναμένεται να κυμανθεί σε ό,τι αφορά στο πετρέλαιο θέρμανσης κάτω από το ένα ευρώ και ήδη σε ό,τι αφορά στη βενζίνη στην Αττική ήδη εμφανίστηκαν πρατήρια με τιμές στο 1,48 ευρώ.
Κερδισμένη η Ελλάδα από τη βουτιά του πετρελαίου
Κερδισμένη η Ελλάδα από τη βουτιά του πετρελαίου
Λόγω της πτωτικής πορείας της τιμής του πετρελαίου, σύμφωνα με ανάλυση της Alpha Bank, συνολικά τον Οκτώβριο του 2014 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2013 η πτώση των τιμών πετρελαίου θέρμανσης ανήλθε στο 17,9% και των καυσίμων αυτοκινήτου στο 2,1%.
Στην ίδια ανάλυση επισημαίνεται ότι οι χαμηλότερες τιμές πετρελαίου -σε συνδυασμό με την υποτίμηση του ευρώ έναντι του δολαρίου- ευνοούν πολύ την ελληνική οικονομία στην πορεία προς την ανάκαμψη το 2014 και την εδραίωση υγιούς ανάπτυξης από το 2015.
Αυτό διότι η Ελλάδα ανήκει στις χώρες που είναι εισαγωγείς πετρελαίου και επομένως η "βουτιά" στην τιμή του συνεπάγεται τη μείωση του κόστους εισαγωγής.
Σύμφωνα ακόμη με την έκθεση της Alpha Bank, η Ελλάδα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το πετρέλαιο, καθώς η τελική ενέργεια που καταναλώνεται στη χώρα ανά καύσιμο αφορά κατά 58% σε προϊόντα πετρελαίου.
Από τους κλάδους της ελληνικής οικονομίας ο τομέας των μεταφορών απορροφά το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειας που καταναλώνεται στη χώρα (37%) και ακολουθούν τα νοικοκυριά που καταναλώνουν το 29% και ο κλάδος της βιομηχανίας (18%).
Η πτώση της τιμής του πετρελαίου αναμένεται να μειώσει το κόστος διαβίωσης και να επιδράσει θετικά στην καταναλωτική εμπιστοσύνη και στην ιδιωτική κατανάλωση. Η μείωση της τιμής της βενζίνης θα μειώσει σημαντικά το κόστος μεταφοράς των νοικοκυριών, ενώ η πτώση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης τις δαπάνες θέρμανσης του επερχόμενου χειμώνα.
Καθώς οι μισθοί βρίσκονται σε στασιμότητα, η πτώση του κόστους διαβίωσης ουσιαστικά θα αυξήσει το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και κατ' επέκταση τη μέση ροπή προς κατανάλωση σε άλλα αγαθά και υπηρεσίες.
Επίσης, αναμένεται να έχει και θετικό κοινωνικό όφελος, καθώς σύμφωνα με τους αναλυτές θα επηρεάσει θετικά την ευημερία των νοικοκυριών.

http://www.pathfinder.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου